Natuurlijk ontvang je graag via onze nieuwsbrief een uitgebreid beeldverslag en blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief.
Heb je een vraag of opmerking? Laat dan hier je gegevens achter. We nemen zo spoedig mogelijk contact met je op!
Meld je nu aan! Nieuws van en voor elkaar met het brede gesprek rondom normatieve professionalisering van de zorg. Want elke klacht is een kans om het morgen beter te doen.
Ons gezamenlijk hoogtepunt – en daarmee het startschot van deze dialoog met weerwaarde – was hét online kennis- en ervaringscongres in samenwerking met een aantal toonaangevende kwartiermarkers op 18 november jl.
Tijdens dit online kennis- en ervaringscongres, rondom klachten en geschillen in de zorg, namen we je mee langs de thema’s – onderwijs, onafhankelijkheid, klantreis en de praktijk.
Keynote spreker Arno Akkermans (Hoogleraar Vrije Universiteit Amsterdam) nam ons mee in de actieve onderzoeksplicht van de zorgaanbieder. Zijn visie: hulp bieden en onderzoeken kan leiden tot een enorme kwaliteitsverbetering in de communicatie tussen aanbieder en cliënt en daarmee tot een betere afhandeling van klachten en schade.
Hoe leren we de student van de toekomst dat Geneeskunde en (gezondheids)Recht de twee pijlers zijn die samen het fundament vormen van kwalitatieve zorg?
Sarah Balfoort (Alumna Gezondheidsrecht Erasmus Universiteit en Paralegal bij De Geschillencommissie) en Annemarie Smilde (senior consultant gezondheidsrecht VvAA) met videobijdrage van Jo Dorscheidt (Universitair docent Gezondheidsrecht, UMC Groningen & Rijksuniversiteit Groningen) spraken over de rol van het onderwijs en het vak ‘gezonde dialoog’
Rondom het thema onafhankelijkheid deelden Michiel Van Berckel Smit (Lid van de Geschillencie Ziekenhuizen), Madelon Hengeveld (bestuurslid VKIG) en Oswald Nunes (partner bij KBS Advocaten) samen met de videobijdrage van Caroliena van den Bos (Juridisch medewerker STICHTING PVP) hun ervaringen over het creëren van een gelijk speelveld tussen klager en zorgverlener. Onafhankelijkheid is namelijk een formeel geborgd iets bij klachtenfunctionarissen en geschillencommissies. Echter is dat ook de perceptie bij de cliënt/patiënt?
Een boeiend gesprek over de klantreis tussen Irene Heikens (Directeur Centramed), Roland Friele (Adjunct-directeur Nivel en hoogleraar Tranzo), Titia Lekkerkerk (Manager Producten en Diensten, Patiëntenfederatie Nederland) en Marco Mundt, PhD, MD (MDL-arts, voorzitter medisch stafbestuur Flevoziekenhuis, medisch expert Geschillencommissie) over het open gesprek tussen zorgverlener en cliënt. Bijgestaan door videoboodschappen van Marnix de Romph (Voorzitter SGIM) en Lex Mooy (Raadsheer Gerechtshof Amsterdam & voorzitter van commissies van de Geschillencommissies Zorg, SGIM en skge)
“Loop het traject samen in plaats van naast elkaar” ook tijdens de afhandeling van klachten en geschillen. Dat draagt bij aan het serieus genomen voelen en gehoord worden voor alle betrokkenen.
De afsluiter van de dag werd verzorgd door Willem Bijleveld (Huisarts (opleider) en Kaderhuisarts Supervisie en Coaching). Hij deelde met ons ervaringen uit zijn eigen praktijk. Een roerend verhaal over de waardering van eerlijkheid en de opening tot gesprek. Helend voor beide partijen.
Circa 250 personen namen online deel aan het congres en keken gemiddeld 85 minuten lang met aandacht naar het inhoudelijk programma.