Natuurlijk ontvang je graag via onze nieuwsbrief een uitgebreid beeldverslag en blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief.
Heb je een vraag of opmerking? Laat dan hier je gegevens achter. We nemen zo spoedig mogelijk contact met je op!
Meld je nu aan! Nieuws van en voor elkaar met het brede gesprek rondom normatieve professionalisering van de zorg. Want elke klacht is een kans om het morgen beter te doen.
Van onschatbare waarde! In het zorglandschap zijn er vanuit de Wkkgz basis ondertussen ruim veertig geschillencommissies actief. De verschillen daartussen zijn groot. De gezamenlijke dialoog tussen alle betrokken partijen en professionals bereiken we alleen met de juiste en ‘stevige’ kwartiermakers. Mensen die vanuit hun hart samen met een professionele blik op de kwaliteit in de zorg, inhoud geven aan de gewenste inhoudelijke en dialoog met meerwaarde. In aanloop naar, op 18 november tijdens het kennis- en ervaringscongres aan de hand van ons onderscheidende programma, én vooral daarna. Trots op deze kwartiermakers!
“Meer aandacht voor kwaliteitsbevordering in de procedure bij de geschillencommissie.”
“De invulling van de actieve onderzoeksplicht van de zorgaanbieder. Niet iedereen heeft het in de gaten, maar het is de 'geheime sleutel' tot een werkelijk betere afwikkeling van klachten en schade.”
"Bied de cliënt de mogelijkheid om een klacht af te handelen op de wijze die hij wenst. Laat aan de cliënt de keuze of hij eerst een gesprek wil of meteen een formeel oordeel. Maak de afhandeling zo laagdrempelig mogelijk. Geef de cliënt de ruimte om iemand ter ondersteuning mee te nemen naar een gesprek of zitting. En laat de cliënt bepalen welke inbreng deze ondersteuner heeft."
"Als er iets mis gaat bij de behandeling van een patiënt, dan kan een open en eerlijk gesprek en een oprecht ‘het spijt me’ van grote waarde zijn. Het voorkomt vaak (al dan niet terechte) klachten en claims. Veel patiënten is het niet eens zozeer te doen om een schadevergoeding. Ze willen gehoord worden en vinden het belangrijk dat andere patiënten niet hetzelfde overkomt."
“Komen tot een voor patiënten aanvaardbare omgang met klachten en fouten in de gezondheidszorg begint met gerichte aandacht daarvoor tijdens de opleiding van zorgprofessionals, waarbij als vertrekpunt geldt dat het hierbij niet (alleen) om een juridisch onderwerp gaat.”
“Per jaar hebben zorgverleners tientallen miljoenen professionele contacten met hun cliënten, per jaar worden bij SKGE, Geschillencommissies Zorg en SGIM gemiddeld minder dan 750 geschillen behandeld. In minder dan 0,0001 % van alle contacten met een zorgverlener leidt dit tot een geschil. Om die kwaliteit te bereiken wordt door iedereen heel hard gewerkt”.
“Onafhankelijke laagdrempelige klachtbehandeling door de klachtenfunctionaris maakt het verschil voor alle betrokkenen.”
“Durf als zorgprofessional bij problemen niet alleen als professional maar ook als mens te praten met de patiënt/cliënt.”
"In de mondzorg werken professionals met hart voor de zorg dus dat betekent mèt oog voor kwaliteit. Daarbij leren we van elkaar en van klachten. Voor dat laatste hebben we de SGIM, voor het eerste is dit congres een mooi moment!”
"Een gelijk speelveld is de basis voor goede klacht- en claimafhandeling en creëer je door vanaf het begin goed naar elkaar te luisteren en elkaar tijdig, volledig en begrijpelijk te informeren. Uitgangspunt voor herstel van vertrouwen tussen zorgprofessional en patiënt en een betere schade- en klachtafwikkeling."
"Een goede klachten- en geschillenprocedure draagt bij aan de kwaliteit van zorg."
"De uitdaging blijft om de mens centraal te stellen bij de behandeling en niet de procedures."
"Een geschillenprocedure: praktisch waar het kan, juridisch waar het moet."
“Gaat er iets niet goed in de zorg? Dan willen patiënten een luisterend oor, erkenning en horen dat er iets verandert zodat het niet meer kan gebeuren. En hoe realiseren we dat? Onder andere door tijdige communicatie, openheid en laagdrempelige klachtafhandeling.”
"Van fouten kan je leren. Wie niet leren wil moet voelen."